Ali Reza
    Hej,

    Jag har läst Teknikprogrammet inriktning design och produktutveckling i gymnasiet för 2 år sen, 2600 poäng och en kurs (Matematik specialisering) markerad med "U" i min exambevis. Efter gymnasiet har jag läst även, biologi 1, biologi 2 och engelska 7, för att bli behörig till A13 valsområde. Alltså ett poängsumma på 2900 har jag nu totalt i antagning.se. Nu vill jag fråga om jag kan dra bort ett ämne, konstruktion 1, med betyget "C", vilket sjunker min slutbetyg väldigt mycket (Jag vill söka till läkarprogrammet i KI).

    Nu vet jag att "Konstruktion 1" ingår som ett kärn ämne i min gymnasieexam och att man inte kan ta bort kärnämnen och att även denna inte är utökad dvs markerad med "U", MEN jag har läst 2900 poäng sammanlagd (gymnasiet + komvux). Anledningen att jag vill ta bort detta ämnen är att jag inte hittar någonstans i Sverige (inkl min gymnasiet) som kan erbjuda mig en prövning i denna kurs så att jag kan höja betyget!

    P.S. Jag har fått betyget A nästan på alla kurs, 99% !

    MVH Ali

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Ali! Tråkigt att du inte hittar någonstans att göra prövning. Prövning måste erbjudas överallt där kursen är pågående, dvs där undervisning finns.

    Du kan tyvärr inte "ta bort" den kursen. Den enda möjlighet för dig att höja betyget är genom att läsa den kursen på komvux eller genom att hitta var du kan göra prövning ...

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack för det snabba svaret :) Ja Jag vet också att prövningen måste erbjudas överalltt där kursen finns men tyvärr är det inte så i praktiken. De flesta komvux inte är villiga att erbjuda just sådana kurser: Teknik, CAD, design och KONSTRUKTION. Men nu tänkte jag en annan sak. Jag har läst alla de kurser som ingår som kärn ämne i Naturprogrammet inriktning naturnatur, Kan jag byta helt enkelt min gymnasieexam till natur? Då kursen konstruktion 1 räknas inte längre som en kärn ämne och däremed kanske jag kan ta bort den??? (om anledningen till att jag inte kan ta bort kursen är att den är kärnämne i programmet)
    • Milla : Jag tror inte det är möjligt, tyvärr! Det går inte att få ännu en till högskoleförberedande examen, när man redan har examen. Det går inte heller att ändra som din examen ser ut. :( Högskoleprovet och söka PIL på KI kanske är dina bästa alternativ.