Anonym
    Hej! Sägs ofta att man behöver godkänt i matte för att ta studenten, och även om jag inte är just i riskzon för detta ännu, så undrar jag rent hypotetiskt: om man har godkänt i matte 1b, och minst E i alla andra ämnen (eller att man helt enkelt klarar själva poängkravet i alla fall), förutom i matte 2b - får man ta studenten då? För det är ju tekniskt sett ett F i matte, även om man har valt kursen (jag går estet ifall det gör någon skillnad, så för mig är det ett individuellt val).

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,

    det är endast godkänt betyg i matte 1 som det absoluta kravet för att uppnå kraven för Examensbevis >>/och det gäller alla gymnasieprogram/.

    I högre kurser i matte, som t.ex matte 2b kan man med F betyg ändå uppnå kraven och få Examensbevis. Sammanlagt kan man inte ha mer än max 250 poäng F. Varje mattekurs är på 100 poäng. Man kan alltså ha F i både matte 2b och 3b och i ännu en liten 50 poängs kurs och ändå få ut sitt Examensbevis.

    F betyg drar ner medelvärde av dina gymnasiala betyg. det vet du säkert själv. Och du kommer förhoppningsvis inte få F betyg. Gör i alla fall ditt bästa för att få godkända betyg i alla kurser du läser.

    Känner du till Mattecentrum som driver Räknestugorna och www.matteboken.se där alla mattekurser finns som du kan läsa på egen hand /självstudier/ och repetera gamla /lägre/ kurser i matten?

    Vänliga hälsningar

    Julia SYV