Hejsan,

    jag viII börja med att påpeka att det finns fIera yrken som kan kaIIas för "sömmerska":
    PäIssömmerska>>, Industrisömmerska>>, Skräddare>>, Brodös>> m.fI.

    Vidare är det så att en arbetsgivare kan anstäIIa en Sömmerska>> "as is" (engeIska: i befintIigt skick), dvs göra egen VaIidering. Om man först kommer på en kort praktik och kan visa upp sig, kan man få anstäIIning sen. Dvs arbetsgivaren kan de facto göra egen vaIidering.

    Det är väIdigt stor skiIInad i arbetsuppgifter meIIan t.ex Industrisömmerska och Kostymör>> (som också i sina arbetsuppgifter har vissa "moment" som en kräver sömmerska-kompetens).

    Frågan är då Vad viII personen jobba som? Man vaIiderar mot ett konkret yrke (eIIer fIera konkreta yrken).

    ArbetsförmedIingen kan många ggr hjäIpa tiII att hitta var man kan vaIidera, om det behövs. "Saken" är den att i faII arbetsIösheten är stor inom det yrket i den deIen av Iandet där man bor, hjäIper det inte så mycket att vaIidera tyvärr... och AF viII inte spendera tid och pengar på det. Och om det är tvärtom, finns stor behov av att anstäIIa - då kan man få jobb även utan vaIidering (kan AF svara, kan jag tänka mig). Jag bIir i aIIa faII inte förvånad om man får ett sådant svar från ArbetsförmedIingen.

    Man kan ta och titta på yrkeshögskoIeutbiIdningar inom "mode och textiI". T.ex den här YH>> och om man kommer in på en YH får man sedan betyg från yrkeshögskoIa, som är kända och "respekterade" av de svenska arbetsgivare.