Filip
    Hej! Jag ska börja tvåan på ett teknikprogram. Jag hade tänkt lägga till moderna språk i trean eftersom man får extra meritpoäng av det. Men det jag har tänkt på är, räknas betyget man får av moderna språk in i själva meritvärdet? För i så fall kan det väl dra ner meritvärdet så att de där extra 0.5 meritpoängen inte spelar någon roll. I så fall kanske det inte är värt att läsa moderna språk.

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Filip!

    På gymnasiet läser du 2500 poäng bestående av olika ämnen, alla betyg räknas med, dvs även moderna språk om du väljer att lägga till det.

    Men att få meritpoäng är en extra bonus som är till en fördel, meritpoäng får du i meritpoängskurser som du får lägst i. Så jag skulle inte se att det kan påverka negativt. Däremot kan du läsa andra meritpoängskurser som ger mer poäng, t.ex engelska 7 - 1p.

    Här kan du läsa mer om meritvärde>
    H
    är kan du räkna ut exakt hur det skulle se ut för ditt meritpoäng beroende på betyg>>

    Vänliga hälsningar

    Melina, studie- och yrkesvägledare