Sandra

    Hejsan! Jag har tänkt att börja läsa en kurs i Italienska I 30p på Stockholms universitet då jag behöver 120p till att bli lärare. Därefter har jag tänkt att lägga till mitt andra ämne och tillslut KPU. Just nu jag har följande fundering: Att läsa fristående kurser innebär ibland att man inte får en plats när man söker till nästa kurs. Vad händer om jag inte kommer in när söker vidare till en fortsättningskurs? Vad är det som krävs egentligen? Beror det på mina betyg om jag kommer in till nästa kurs eller? Kan jag söka ett kandidatprogram i språk och läsa mitt första år (Italienska I 30p + Italienska I 30p) då jag får en garanterad plats under andra terminen för att sedan fortsätta läsa fristående kurser tills jag får 120p. Förstår ni vad jag menar? Jag överväger själv inte att börja läsa kurser separat, men det finns vissa nackdelar med att studera på detta sätt. Tacksam för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sandra,

    inom ett Program har man platsgaranti på kurser, som ingår i programmet.

    Om man läser fristående kurser, söker man till varje kurs separat och kan få besked att man inte är antagen (anledning kan t.ex vara att de som ska läsa kursen inom programmet är så pass många att platserna ej räckte till - till de övriga som inte har platsgaranti). Eller så kan en kurs läggas ner pga för få sökande; att en viss kurs inte startar över huvudet taget... det kan också hända.

    Inom ett program löser man detta - på ngt. sätt ändå... men som studerande på fristående kurser, tar man en risk att inte komma in på nästa kurs. Om man inte kommer in, kan man inte läsa den kursen. Det som jag kan rekommendera, förutom att söka till ett Program, - att söka många olika alternativa kurser på flera olika lärosäten /i olika städer/ och vara beredd att flytta om man kommer in på en kurs i en annan stad.

    Kommer man in på ett program, är det tryggt - då vet man att man får läsa vidare inom programmet, om man klarar godkända betyg på kurser... men sådan trygghet har man inte om man läser fristående kurser. Man kan ha otur och inte komma vidare. Då försöker man skaffa sig jobb och söker till nästa antagningsomgång. Några andra förslag har inte jag, förutom att råda dig prata med studievägledare på det lärosätet där du i första hand vill läsa. Hoppas kanske hen har några tips/råd eller förslag. Men har lite svårt att se vad det skulle kunna vara för tips eller förslag. Men berätta gärna för oss, om du får intressanta tips som svar på din fråga!

    Bästa hälsningar och lycka till med dina studier!

    ANNA