quriouspanda

    Hej jag har ansökt till läkarprogrammet i lund, och jag tror att mitt slutliga jämförelsetal är 21,82. Vad finns det för chans att jag kommer in i höstterminen, om det ens finns en chans? Och om jag inte kommer in i höstterminen hur möjligt är det att jag kommer in i vårterminen?

    Jag har dessutom 1,05 i högskoleprovet som jag gjorde förra terminen. Jag har inte gjort högskoleprovet denna terminen.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    antagningsstatistiken (antagningsgränserna) visar hur det var "förr" men det kan bli annorlunda i framtiden... Det vi ser i antagningsstatistiken till Läkarprogrammet vid Lunds universitet att antagningsgränsen i betygsgrupperna till höstterminer brukar ständigt ligga på över 22.0.. Och antagningsgränserna till vårterminen brukar ligga lite lägre, t.ex var gränsen till VT-24 -- 21.88 och till VT-23 -- 21.82.
    Vad gäller HP-urvalet (resultat från högskoleprovet) så brukar gränsen, som lägst, ligga vid 1.65 men ofta högre upp.
    Men du måste komma ihåg att antagningsgränserna är inte permanenta utan flyttas upp och ner; de uppstår i konkurrensen och kan endast ses i efterhand, när antagningen är genomförd.
    Vi håller tummarna för att du ska komma in!
    I annat fall överväg att försöka höja ditt meritvärde, t.ex genom prövningar. Gör också högskoleprovet igen. Fundera också på att kanske söka till fler orter och i fall du kommer in på en ort utanför pendlingsavstånd då måste du i så fall flytta till skolorten.

    Studie- och yrkesvägledare