Pamela
    Om man har gått komvux blir det då någon skillnad när man ska söka högskola ifrån skillnad om man inte har.

    Exempelvist så är jag godkänd i mina alla mina kurser från högskolan men betygen räcker inte tillräckligt för att kunna komma in på den linjen som jag vill plugga. Så om jag gör en eller några prövningar på komvux , kommer det bli svårare att kunna komma in på högskoler?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Pamela,

    om du redan nu, innan du gör prövningar är BEHÖRIG, kommer du att prövas med dina nuvarande, icke-upplästa betyg i BI, direktgruppen;

    samtidigt kommer du att prövas i BII, kompletteringsgruppen - med högre meritvärde (om du höjer ditt meritvärde genom prövningar). Om du inte höjer ditt meritvärde genom prövningar, kommer du inte att prövas i BII gruppen - då blir det ingen skillnad.

    Dvs man kan inte försämra sina chanser att komma in på högskola pga man gör prövningar efter gymnasiet /eller läser kurser på komvux/. Antingen blir det ingen skillnad eller så förbättrar man sina chanser.

    Bästa hälsningar

    ANNA