Emma
    Hej, jag har precis börjat andra terminen i åk 2 på naturprogrammet. Min dröm är att bli läkare, men är rädd att inte mina betyg ska räcka. Jag gör mitt bästa men lyckas ändå inte få A i alla ämnen. Är det möjligt att komma in på läkarlinjen om man i stället får bra på högskoleprovet? Har jättemycket ångest för vill verkligen bli läkare, jag brinner för att hjälpa människor. Kan jag lyckas?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, Emma!

    Jo, det är fullt möjligt att komma in på Läkarutbildningen i HP-urvalsgruppen. Dock måste man under alla omståndigheter blir behörig, dvs Högskoleprovet befriar inte från krav på behörighet. Men det vet du säkert redan! :)

    Sedan kan vi ju alltid hoppas på att du ska kunna delta i någon form av Alternativ antagning, där det oftast också krävs att man har gjort Högskoleprovet . Om du undrar vad "alternativ antagning" är - så kan jag förklara, om du vill. Hör av dig i så fall eller läs på http://www.fragasyv.se/info/alternativ-antagning-hogskola

    Bästa hälsningar & lycka till!

    ANNA