Matilda
    Jag har social fobi och aspergers syndrom, dvs en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning som autism. Jag är 21 år gammal och har gått en folkhögskola i Stockholmsområdet ca. 3 år sedan, men hoppade av pga dåvarande odiagnostiserad social fobi, men nu har jag stöd för det.
    Min fråga är att jag vill försöka komma in på samma allmänna linje för gymnasiekompetens på samma skola. Kommer de eller kan de avslå min ansökan pga att jag hoppade av 3 år sedan, eller vad kan/kommer att hända?
    Min andra fråga är - om jag inte kommer in, finns det vuxenutbildning (på plats) för mig med asperger i Stockholmsområdet? Jag har försökt med distans via komvux men det fungerade inte. Jag har svårt att hitta andra ställen med aktivt stöd.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Matilda!
    Jag kommer att samråda med kollegorna imorgon och vi ger dig ett svar så fort vi kan.

    Har du samrått med läkare och/eller psykolog, som har ställt diagnosen om vilken utbildning som skulle vara passande med tanke på dina begränsningar?

    Om du vill återvända till samma skola där du tidigare har läst, då tycker jag du absolut ska kontakta dem, kanske skriftligen och bifoga Intyg om din diagnos. Om de "avslår" din ansökan då är det troligtvis pga de inte har utbildad personal och resurser att erbjuda dig bra studiemiljö.

    Vi återkommer!
    Bästa hälsningar
    ANNA
    Hej igen!
    Återkommer nu med ett utökat svar till dig.
    Jag har samrått med kollegorna och vi kom fram till att vi har två förslag:
    1. att du pratar med kurator på Komvux i den kommunen där du är folkbokförd, detta för att få råd och information om vilka utbildningar och projekt mm. och stöd i olika former som finns just i din kommun. Även om du inte vill eller kan läsa just på Komvux så har du rätt att få information och just anpassade utbildningar är det KURATOR som borde veta mycket om.

    2. att du tittar på http://www.fragasyv.se/info/yrkeshogskola-funktionsnedsattning - om du ser någon Yrkeshögskoleutbildning bland de som är anpassade för personer med funktionsnedsättning. Om du hittar någon utbildning på Yrkeshögskola som du är intresserad av, kan du söka även om du inte är behörig. YH kan ta in upp till 20% obehöriga på varje utbildning. Hela utbudet ser man på www.yhguiden.se och i fall du blir intresserad av någon utbildning som inte är anpassad efter dina behov, men om du är väldigt intresserad, råder vi dig kontakta utbildningsansvariga och fråga om de skulle kunna göra anpassningar för dina behov.

    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA
    • : Jag har diagnos från psykolog/läkare om båda. Skolan i fråga är specifikt för oss med aspergers syndrom; den enda som finns i Stockholmsområdet så vitt jag kan hitta.
    • Anna : Om det är en skola som specifikt är inriktad på de diagnoser som du har, då finns det all anledning att söka till den och vi håller tummarna för att du kommer in och kommer att trivas och ha framgång i dina studier!
    • Anna : Nu har jag utökat mitt svar till dig, se ovan. Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig!