Sara
    Hej! Jag ska ta ledigt i 2 dagar nästa vecka eftersom det är Eid men jag undrar kommer jag få studiebidrag?
    • Mikael : Vad är Eid?
    • : En muslimsk högtid
    • Milla : Nu har vi pratat med SkoIverket och jag skriver ett nytt svar till dig.

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,

    huvudregeln är den att din gymnasieskola vid 4 timmars frånvaro /per månad/ utan att det kan bekräftas att det är "lovlig" frånvaro - dvs om du var sjuk eller om du fick på förhand lov att vara borta från skolan av din rektor, skyldig att rapportera det till CSN, som i sin tur drar in ditt Studiebidrag.

    Jag vet inte vad "Eid" är. Bra om du ber om ledighet och får den beviljad. Vet inte om du kan bli beviljad ledighet för "Eid", som sagt, vet inte vad det är. Hur som helst så är det rektor som bestämmer om du får lov att vara frånvarande. Om inte - och ni har fler än 4 timmarslektioner på de 2 dagarna, borde du bli av med Studiebidraget /enligt de nugällande regler/.

    Hälsningar

    Mikael SYV

    • : Eid är en muslimsk högtid
    • Milla : Be om att få vara ledig. Men det kan jag inte garantera dig att det går bra, och att du får ledigt. men du bör definitivt fråga, tycker jag.
    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    nu har vi pratat med Skolverket som säger att det finns inte reglerat i något dokument, som t.ex Skollagen eller Gymnasieförordningen angående religiösa högtider. Utan en elev får ansöka om ledighet "i vanlig ordning" och rektor kan bevilja eller avslå.

    Själv tänker jag så här: å ena sidan, så förstår jag ju att det för dig är kanske som julafton eller midsommar för kristna svenskar, så det är klart du vill bli ledig. Å andra sidan, så finns det kristna svenskar som är tvungna att jobba på julafton och på midsommar eller på en "långfredag" om de jobbar på akuten eller som brandmän. Man kan ju inte säga att Nej, vi ska inte rädda liv och släcka bränder, det är ju helg idag.  På samma sätt kan man tänka sig om utbildning. det är viktigt att skaffa sig utbildning... kanske inte riktigt så akut som att rädda liv eller släcka en brand... :) men jag hoppas du förstår hur jag menar.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp på något sätt!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare