Linnea
    Jag har då sökt gymnasium och jag har 142.5 poäng medan alla mina vänner har ca 200. Jag flyttade i början av teminen så jag bytte skola, så har sänkt min i nästan alla ämnen. Har jag chans att komma in på barn och fritidsprogrammet?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Linnea!

    Så jobbigt att man får lägre betyg pga att man har bytt skola och har halkat efter lite grand!

    Mina råd till dig är att du lägger till många alternativ - söker Barn och fritidsprogrammet på flera olika skolor eller söker olika program på samma gymnasieskola eller både och... hur som helst att du har många alternativ i din gymnasieansökan, det är för det första.

    För det andra - så är det de betyg som kommer att sättas i slutet av maj 2016, som verkligen gäller. Och än finns det tid - så kämpa på! Prata med dina lärare, förklara att du vill få högre betyg och är beredd att göra extra uppgifter och lägga ner mycket tid och energi på dina studier!

    Och vi håller tummarna!

    Jag hoppas verkligen att du kommer in på Barn och fritidsprogrammet. Men fundera också på om du kan tänka dig att som andra, tredje och fjärde alternativ söka andra yrkesprogram, t.ex Vård- och omsorgsprogrammet och några av de andra yrkesprogram.

    Vi håller tummarna för dig!

    Hör av dig om du har fler frågor!

    Fråga SYV finns här för att hjälpa dig!

    Vänliga hälsningar

    Julia Syv