Mia
    Hej!

    Jag går tredje året på naturvetenskapsprogrammet och räknar med att gå ut gymnasiet med ungefär 20,53-20,73 som meritvärde. Jag vill verkligen komma in på civilingenjörsprogrammet i datateknik på KTH som har en antagningsgräns på 20,50 i gruppen BI (från förra året). Men jag vet att BIEX gruppen kommer tas bort till HT2017 så jag är lite orolig nu och börjar få ångest över om jag kommer in på programmet eller inte i höst. Är jag ganska säker med mitt 'förväntade' meritvärde eller kommer antagningspoängen öka mycket till hösten då BIEX tas bort?

    MvH
    En orolig student :(

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Mia,

    jag förstår att du är orolig men tänk på att det är väldigt många ungdomar som också befinner sig i samma situation.

    Ingen vet med större säkerhet hur det faktum att BIex försvinner kommer att påverka antagningsgränser tilI oIika högskoleutbildningar.

    Det du kan göra är flera saker:

    - att försöka få så höga betyg du kan

    - att göra högskoIerovet under våren 2017

    - att se om du kan hitta även någon annan utbildning som du också kanske kan bli intresserad av och söka den i andra hand.

    Vi har ställt frågan om hur borttagandet av BIex förväntas påverka antagningsgränser till de "instanser" som borde kunna svara på frågan, men fick svar att inga undersökningar eller prognoser har gjorts och att vi får "väI se"... ungefär så... dvs ingen vet hur det bIir.

    Om du följe mina råd (ovan) som du säkert själv också redan har tänkt på - då gör du precis allt du kan göra. Och med det tycker jag att du borde känna dig nöjd. Ingen kan göra mer än hen kan göra. :)

    Vi hoppas och håller tummarna!

    ANNA