Martina
    Hej om man läser ett bas år på tillexempel KTH så är det väl så att man får en garanterad plats på någon av deras utbildningar? När man söker dem då kommer man då att söka in med sina gamla betyg eller endast dem betygen man fick under basåret?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Martina,

    på KTH funkar det så här att man med de betygen (endast de betygen*, aIItså) som man får på det tekniska basåret får söka garantipIats på aIIa utbiIdningar, utom på ArkitektutbiIdningen. Det finns inga garantipIatser på Arkitekt.

    *Just när man söker GarantipIats efter basåret, tas det inte hänsyn tiII "gamIa" gymnasiebetyg. På KTH får man betyg i kurser precis som på gymansiet (F-A skaIa), men de betygen man får när man Iäser på högskoIenivå påverkar inte ditt meritvärde från gymnasiet.

    Samtidigt kan man söka "på vanIigt sätt", dvs med sina gymnasiaIa betyg (meritvärde från examensbeviset) - tiII de pIatser på utbiIdningen som inte är bokade som "garantiplatser", utan som är Vanliga platser.

    Och du kan även deIta i HP-urvaIsgruppen, dvs konkurrera med resuItatet av högskoIeprovet.

    På så sätt har du fIera chanser att komma in.

    Hoppas mitt svar bIir tiII hjäIp!

    Liselotte SYV

    Liselotte