Maria
    Hej! Jag går första året på ekonomiprogrammet just nu. Men nu i veckan stod det klart att jag och min familj ska flytta till en annan ort till sommaren. Ett annat län till och med. Då undrar jag hur det ska bli med min gymnasieutbildning? Jag hade tänkt fortsätta med ekonomi även i min nya skola. Men kommer jag ens kunna hoppa in i åk 2 i den nya skolan efter sommaren och bara fortsätta som om flytten aldrig inträffat? Eller måste jag söka till åk 1 och börja om? Och hur går man ens tillväga för att byta gymnasieskola? Eftersom det finns begränsat antal platser på gymnasieprogram så förstår jag att det förmodligen inte är lika lätt som det är att byta grundskola... Mina föräldrar har inte heller någon aning om hur detta ska gå till, men vi måste flytta för vår levnadsstandards skull. Så hur ska vi fixa detta? Kommer jag kunna fortsätta där jag slutade? Och hur ska vi i så fall få in mig på programmet i den nya skolan?
    • Peter : Varifrån och vart flyttar ni? Jag skriver nu svar till dig. :)

    3 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Maria,

    den kommunen dit ni flyttar har skyldighet att erbjuda dig plats på samma gymnasial utbildning där du läste i din "gamla" stad/kommun, om den utbildning finns i kommunen. Det är bra att "förvarna" dem på förhand - så att de "håller en plats åt dig", och inte tar emot någon annan elev som redan bor i staden och bara vill byta program.

    Om du berättar vilken stad din familj flyttar till - kan jag se om det är flera gymnasieskolor som erbjuder Ekonomiprogrammet. Om det är flera skolor, kan du redan nu kika på dem och se om du skulle föredra någon av de skolorna och ta kontakt med den skolan och kanske ordna det på egen hand, utan kommunens inblandning. För att kommunen behöver inte ge dig någon valfrihet - utan du får plats på "den här skolan", blir anvisad till en viss skola. Men om du vill försöka själv välja och gå där du vill gå och inte dit du blir anvisad, då finns det all anledning att kika på olika skolor, välja en favorit och ta kontakt med rektor på den skolan.

    Jag vill också påpeka att du har rätt att fortsätta på den skolan där du läser nu, men det blir kanske för långt att pendla. Se om möjlighet finns att du ordnar boende i den staden där du bor nu och att din familj flyttar men du stannar för att avsluta dina gymnasiala studier. Det får ni i famijen själva bestämma hur ni vill göra.

    Du blir inte utan gymnasieplats, men jag råder dig att inte bara dyka upp i augusti i en ny stad och kräva att bli placerad på en skola, utan redan nu kika på vad som finns i den nya staden för olika utbildningar och det är inte helt fel att även lägga in ansökan till åk1 (du kanske vill gå på en annan utbildning - ett Annat program från åk1 igen, i den nya staden?).

    Bästa hälsningar & vi hörs!

    Peter SYV

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej,

    så vitt vi vet, finns Ekonomiprogrammet På 7 gymnasieskolor i Linköping >>>>

    kika på dem och se om du får någon favorit.

    Hälsningar

    Mikael SYV

    • Anna : Rättlser till svar ovan - 6 gymnasieskolor i Linköping är det nu :) för att "den 7-de skolan" kommet inte längre ta in på Ekonomiprogrammet. :)
    Ludmila SYV på FrågaSYV

    Gymnasieantagningen i Linköpings kommun hälsar följande som svar på frågan som Fråga SYV ställde till dem om vad som gäller när en elev flyttar till Linköping och vill fortsätta läsa på gymnasiet:

    Det stämmer väl det som ni har svarat till eleven. Det saknas bara att hon sen ska skicka en ansökan till oss när hon har bestämt sig för vilken skolan vill hon gå  på. Ansökan hittar hon här:
    http://www.gymnasiestudera.se/foer-elever/information/blanketter-och-formulaer/

    Vänliga hälsningar
    Gymnasieantagningen

    Linköpings kommun
    Utbildningsförvaltningen
    Gymnasieantagningen
    581 81 Linköping
    Besöksadress: Apotekaregatan 13C
    Telefon: 013-20 88 20 telefontid må 13-14 och ti-fr 10.00-11.00
    E-post: [email protected]
    www.linkoping.se