Rosalee
    Hej, jag har studerat ett år på "law honor degree" i england där jag avslutade de flesta kurserna, jag har alltså hoppat av och jag funderar på att ta upp det hela igen fast hemma i sverige, jag undrar dock vad jag kan tillgodose mig och vad jag inte kan tillgodose mig när det gäller mina kurser jag läst. Jag undrar också hur jag ska gå tillväga när det gäller att söka vidare, jag har kollat på att bli juridisk assistent där jag sätt att det finns på yrkeshögskolan ca 2 år med praktik vilket är en fantastisk möjlighet. Jag undrar också om det är möjligt att efter de två åren man går för att bli juridisk assistent hur mycket måste man komplementer för att få en juridisk examen? normala juridik utbildningen är 4,5 år och jag undrar alltså hur många flera kurser måste man ta för att knoppa ihop en examen inom juridik.

    mitt fall är rätt så knoppigt men jag hoppas ni kan hjälpa mig få rätsida på detta så jag nyttjar allt jag har med mig från tidigare så jag inte slösar bort poäng/kurser jag kan tillgodose mig.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, Rosalee!

    Yrkeshögskola och högskola är två olika skolformer och man kan (tyvärr) inte komplettera upp en yrkeshögskoletubildning - till en högskoleutbildning.

    Det är bra att du hittade en Yrkeshögskoleutbilning Juridisk assistent - Paralegal och hela utbudet av YH hittar du på www.yhguiden.se

    Du kan söka till högskola och till yrkeshögskola samtidigt - det är oberoende av varandra antagning. Du kan söka både till Juristprogrammet på högskola och till ett antal olika Yrkeshögskoleutbildningar (hur många som helst) samtidigt och se var du får plats och bestämma dig sen, vilken plats du tackar Ja till.

    Angående ansökan till högskola - du söker "som om du inte läste på högskola utomlands" och sedan om du blir antagen, ansöker du om "tillgodoräknande av tidigare studier" och då kommer bedömning göras (av den högskola där du är antagen) om hur mycket av din utländska utbilnding som eventuellt kan "tillgodoräknas" och vilka kurser som du kan hoppa över i Juristprogrammet på en svensk högskola. Oftast kan man "hoppa över" någon liten kurs i olika terminer - och hela utbildning blir ej kortare. Det är sällan man kan hoppa över en hel termin, men det händer också. Allt beror på exakt vad du läste innan.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Önskar dig lycka till!

    ANNA