Martin
    Jag har en dotter med särskilda behov som efter 1 gymnasieår nu byter till allmän kurs på folkhögskola. Det är tveksamt om hon kommer att klara bl.a. eng 6. Går det att i framtiden komplettera ett studieomdöme från folkhögskola med detta om hon då skulle vilja? Medveten om att regler ändras, men som de ser ut idag?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Som reglerna är idag måste man, om man vill söka till högskola få Grundläggande behörighet till alla högskoleutbildningar; och grundläggande behörighet kan man få även på en folkhögskola men då ingår det eng6. Om man inte får grundläggande beh nu, kan man återvända till samma skolform (i detta fall Folkhögskola) och läsa mer för att försöka uppnå grundläggande beh och få omdöme om det.

    Betyg från gymnasiet eller komvux kan inte "blandas" med omdömen från folkhögskolor.