Mikael SYV på FrågaSYV

    För examensbevis från komvux behöver man färre poäng, räcker med 2400 p. (100 p. färre). Du behöver inte läsa samma kurser heller (lite beroende på vilka kurser du har F i, för att vissa kurser är obligatoriska även på komvux).

    Det bästa är om du träffar syv på komvux för att göra Planering av examensbevis. Du visar dina betyg och diskuterar vilka kurser du måste läsa och du kan också säga om du vill läsa andra kurser än de som du fick F i på gymnasiet (vilket jag tror kan bli möjligt).

    Hälsnngar

    Mikael syv

    • : jag har f:
    • : matte 2b, Religion 2, Samhälle 3b, moderna språk spanska 2. måste jagstudera om dessa 3 åren eller kan jag bara läsa upp på komvux? har samanlagt 2150 poäng sen. för att få ett giltigt gymnasiebevis sen?
    • Anna : Du behöver göra Planering av Examensbevis på komvux (i den kommunen där du är folkbokförd). ingen av de kurserna som du nämner i din kommentar är obligatoriska för examensbevis från komvux. Du kan läsa andra kurser om du vill. Diskutera det med SYV på komvux och gör detaljplanering av ditt Examensbevis. Du kan hinna läsa in alla kurser som krävs under en termin.