Elev101010

    Hej! Jag har gått komvux nu sedan hösten 2023 för att få min examen från gymnasiet, som jag inte kunde få 2022 pga sent diagnostiserad ADHD och psykisk ohälsa. Jag fixade en kurs i höstas men fick avbryta den andra då jag också jobbade samtidigt och inte fick ihop allt. Nu under våren har jag läst 2 kurser, varav en av dem var den jag inte klarade i höstas, och sedan en ny. Nu är det dock så att det varit otroligt mycket som hänt under våren och jag har bara inte klarat av kurserna som tänkt alls. Jag funderar därför på att avbryta då det känns nästintill omöjligt att jag ska klara det med så lite tid kvar. Jag är dock orolig över att jag kanske inte kommer att komma in på kurserna igen eftersom jag kommer ha avbrutit kurser 3 gånger sammanlagt då. Däremot flyttar jag till en annan kommun i höst, och undrar då om detta kommer spela någon roll där? Alltså att de avbrott jag gjort i min kommun nu också kommer påverka min prioritering till kursen i ansökan där, eftersom det är olika kommuner? Mycket tacksam för svar!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag kan inte ge dig ett kort och klart svar på din fråga. Det kan bli både "si" och "så". Vissa kommuner har samarbete med varandra men alla kommuner har inte samarbete med alla andra kommuner. Om din nya kommun har samarbete med din gamla kommun, då kommer personal på komvux i den nya kommunen se "historiken" ang.vad du har läst och hur det gick med studierna: vilka kurser du fick godkända betyg i, F-betygen och AVBROTT på kurserna. Men om den nya kommunen inte har samarbete med din gamla kommun, då kommer inte de se din historik men du kan få frågor när du gör ansökan i din nya kommunen - frågorna kan t.ex lyda: Har du läst samma kurs för ut? Har du läst på komvux i en annan kommun för ut? - och du förväntas svara ärligt. Du skriver ju under din ansökan "på heder och samvete".
    Olika komvux ställer olika frågor när man gör ansökan. Det finns kommuner som inte ställer några frågor, förutom - Vilken kurs vill du läsa? och - Vad är mål med att du ska läsa, välj: - Behörighet till högre studier; - Vill få ut examensbevis från komvux; - Behöver få godkänt betyg för att få eller behålla jobbet och så "övrigt" där man kan skriva vad man vill.
    Det är olika policy och rutiner i olika kommuner. Jag kan därför inte svara på din fråga om hur du blir prioriterad när du gör ansökan i den nya kommun.

    Studie- och yrkesvägledare