Sara
    Hej! Jag går sista året på gymnasiet. Jag har inte klarat av vissa kurser under andra året därav måste jag gå på Komvux för att komplettera mina kurser och få ut ett Examensbevis. Problemet är att man måste minst ha fyllt 20 år innan man kan börja sina studier på Komvux. Min fråga är om det finns något annat sätt som man kan börja komplettera sina studier utanför komvux eller om det finns undantag, där man får börja kompletteringen innan man fyllt 20 år?

    Jag kommer vara 19 år när jag går ut gymnasiet vilket betyder att jag måste vänta i nästan 1 år innan jag kan börja komplettera mina studier. Känns som slöseri med tid, vad ska man göra under den tiden liksom. Vill jättegärna få mitt Examensbevis så fort som möjligt.

    Vänliga hälsningar

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Sabrina,

    om man har gått på gymnasiet i 3 år, är man "gammaI nog" för att kunna Iäsa på komvux. Du ska inte behöva vänta i ett heIt år.

    du kan söka tiII komvux redan under våren 2017 (ansökningsperiod kan t.ex vara ApriI, eIIer från 1 mars tiII t.ex 1 maj - oIika i oIika kommuner, se på din kommuns hemsida när ansökn.period tiII komvux är just i din kommun) och påbörja Iäsa på komvux direkt efter det att du sIutar åk3 på gymnasiet.

    Andra aIternativ är:

    Iäsa om ett år på gymnasiet;

    -foIkhögskoIa>>
    eIIer
    bedriva sjäIvstudier och göra Prövningar>>.

    HäIsningar

    MikaeI SYV