Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    anledning till varför man gör komvuxarbete är för att uppnå kraven för examensbevis från komvux. I kursen komvuxarbete kan man endast få F eller E som betyg och E-betyget krävs för att (ihop med många andra krav) kunna uppnå kraven och få ut sitt examensbevis. Om den studerande är ganska långt ifrån att uppnå kraven för examensbevis, är det typ "ingen idé" att göra komvuxarbete, därför sätter komvux villkor för att kunna få plats på kursen Komvuxarbete. Ett vanligt villkor är t.ex "Komvuxarbetet kan du söka när du har minst 1800 godkända poäng och att du har minst 950 poäng ur ett och samma yrkesprogram."
    I examensbevis från komvux ingår 2.400poäng. Av dem kan man ha max 150p.betygsatta med F. Så, om man har 1800 godkända poäng och kan ta in i sitt examensbevis ännu 150p.F-betyg, så har man med det 1950poäng man kan ta in i sitt examensbevis från komvux.
    Gör den studerande komvuxarbete efter det, får hen ännu 100p. men det krävs ännu fler poäng, för att uppnå totalt 2.400poäng. Det är vanligt att de studerande gör komvuxarbete under sin sista termin på komvux. Och att de läser även andra kurser samtidigt som de gör komvuxarbete. Det är logiskt och rimligt att göra så... dessutom har man större chans att få godkänt betyg i komvuxarbetet om man har läst fler yrkeskurser. "Bara för att man" gör komvuxarbete är man ju inte garanterad att få godkänt betyg (det får man inte glömma...).
    Så, den allmänna rekommendationen är att vänta med komvuxarbetet "in i det sista", alltså läsa den kursen sist av alla kurser (detta för att ha högre chans att få godkänt betyg, för att man kan då mer inom sitt yrke - när vi pratar om att uppnå kraven för just Yrkesexamen).
    Att välja tema och börja samla "material" och fundera på hur du ska lägga upp ditt komvuxarbete kan du givetvis göra långt innan du blir antagen till kursen komvuxarbete.
    Du får gärna kontakta SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd; jag tror du får ungefär samma svar där, som jag ger dig nu.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Studie- och yrkesvägledare