Elias
    Hejsan jag går 3:e ring på handels linjen, jag läste i 2:an en extra il kurs av matematik så får i nuläget 2600 poäng har än så länge inte fått något ig men då jag inte är motiverad till mitt iv val eller någon av de iv valen som finns så undrar jag vad konsekvenserna blir av att jag hoppar av mitt iv.. Jag har då alltså en utökad kurs inom matematik

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Elias !
    Om du läser i normal takt nu dvs på heltid, inte mer, då går du ner till deltid i fall du hoppar av en kurs.
    Vid deltidsstudier på gymnasiet har inte elever rätt till studiehjälp från CSN - det är den ekonomiska konsekvensen i första hand.
    Sedan finns det också en regel om att alla påbörjade gymnasiala kurser bör betygsättas. Du borde därför få betyg i kursen, även om du skulle hoppa av. Troligtvis blir det F. Om din skola kan "möblera om" i din studieplan och sätta icke-godkänd kurs som utökad så att betyg i den inte räknas in i ditt jämförelsetal, är det oklart.
    Egentligen får inte studieplan reviderad retroaktivt.
    Om alla regler följs så är det ganska tråkiga konsekvenser av att hoppa av en kurs på gymnasiet.
    Jag hoppas du finner motivation till att läsa vidare även i den kursen som du nu funderar över och överväger möjlighet att hoppa av! Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare