Ebba
    Hejsan! Mitt namn är Ebba och jag började ettan på gymnasiet (samhällskunskap) denna hösten. Jag trivs inte och tänker därför söka till korrespondensgymnasiet till tvåan. Jag är väldigt ambitiös och har alltid haft höga betyg och min plan är att gå på Göteborgs universitet efter min gymnasietid, men jag oroar mig över mina möjligheter att komma in på detta universitetet om jag pluggar gymnasiet på distans.

    Min fråga är alltså: Om jag går på korrespondensgymnasiet istället för ett "vanligt" gymnasium kommer jag fortfarande ha samma möjligheter att komma in på universitetet då, eller fungerar betygssystemet annorlunda där? Göteborgs universitet har en hög antagningsnivå, och jag som bor i Göteborg vill inte gärna behöva flytta till någon mindre stad p.g.a. att jag inte kommer in på detta universitetet.

    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ebba,

    det är ingen skillnad i betygssystemet. Man Iäser samma kurser och får betyg på samma sätt - även om man Iäser på distans. man har med det även samma möjligheter till eftergymnasiala studier även om man läser på distans. Det är helt lugnt "på den punkten". :)

    Vänliga hälsningar

    Julia SYV