Alexander
    Hej! Jag undrar om vilka ämnen behövs de för att ta kommersiell pilot lisence för propellflygplan.
    Jag läste i nätet att man får inte betalt om man tar privatflyg certifikad. Men om man tar kommersiell pilot lisence då får man.
    • Ludmila : Vi fick nu svar från en av anordnare av yrkeshögskoleutbildningar till pilot och jag kommer nu att skriva ett nytt svar till dig.

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Jag råder dig ta kontakt med yrkeshögskoleutbildningar som utbildar till pilot och var de finns ser du På den här sidan på yrkeshögskoleguiden och du kan då ställa alla dina frågor till experter som jobbar dagligen med just de frågorna.

    Ludmila SYV på FrågaSYV

    Hej Alexander!

    Här nere kan du läsa det svaret som vi fick från en av skolorna som anordnar en YH-utbildning till pilot:

    Privat flygcertifikat (PPL – Private Pilot License) är för dem som vill flyga små flygplan utan att ta betalt, medan kommersiellt flygplanscertifikat (CPL – Commercial Pilot License) är för dem som vill jobba som piloter. Vill man ta ett CPL och satsar på att i framtiden jobba som pilot så finns det två utbildningar vi erbjuder:

    First Officer Program Sverige                             http://www.bfsaa.se/pilotutbildningar/flygplansutbildningar/first-officer-program/
    Professional Pilot Program                                  http://www.bfsaa.se/pilotutbildningar/flygplansutbildningar/professional-pilot-program-2/

    Jag hoppas att vi får in flera svar. Vi har kontaktat alla de skolorna som i dagens läge erbjuder YH-utbildningar till pilot.

    Bästa hälsningar

    L. :) ;) :)