Lislo

    Finns det några kurser man kan plugga till efter Sociologiprogrammet för att få jobb som ex familjerådgivare eller kurator? Yrken får samtala med människor i terapi. Eller är det något terapijobb man kan få efter att h läst Sociologiprogrammet? Eller är det mest socionomer som får de jobben?

    • Julia : Hitta de som jobbar med det som du i framtiden vill jobba med och fråga vilken utbildning de har, är mitt råd.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    jag tycker att Julias förslag (se kommentar till din fråga) är bra. Kuratorer inom hälso- och sjukvården är numera alltid socionomer i grunden; skolkuratorer och andra kuratorer är nästan alltid socionomer i grunden. Även påbyggnadsutbildning efter socionomprogrammet är i princip ett krav. För kurator inom hälso- och sjukvården (ett legitimationsyrke) är det ett absolut krav att ha socionomexamen + påbyggnadsutbildning från programmet Hälso- och sjukvårdskuratorsprogrammet och sedan ansöker man om legitimation från socialstyrelsen.
    Även psykoterapeut och psykolog är yrken som kräver legitimation från socialstyrelsen och man ska ha examen från psykoterapeutprogrammet respektive psykologprogrammet för att kunna få ut legitimation.
    Annars, så är "samtalsterapeut" ett icke-reglerat yrke där hen som anställer bestämmer vem som får jobbet. Om du startar eget bestämmer du själv vilken utbildning du behöver för att kunna attrahera tillräckligt antal betalande kunder. Söker du anställning, bestämmer arbetsgivare med vilken utbildning de anställer. Se gärna i platsannonserna vilka krav på utbildning och andra meriter som arbetsgivare uppger i annonserna.
    Min uppfattning är att det är ganska svårt att lyckas driva eget eller få anställning som någon sort "samtalsterapeut" om man saknar socionomexamen, psykologexamen eller psykoterapeutexamen.  Jag känner inte några exempel på att någon som är utbildad sociolog skulle fått jobb som samtalsterapeut (det kan finnas någon eller några men det känner inte jag till).
    Du får gärna fråga studievägledare på de institutioner där sociologiprogrammet ges om de känner till att någon av deras f d studerande lyckades driva eget eller få anställning som samtalsterapeut
    Kika gärna på framtid.se/yrke/samtalsterapeut

    Studie- och yrkesvägledare