Nara

    Jag undrar om det kvittar vilken inriktning man väljer i samhällsvetenskapsprogrammet om man vill studera till jurist efter gymnasiet, då jag har tänkt att beteendevetenskap är bara om man vill bli psykolog eller polis. Tacksam för svar då det kan hjälpa mig med mitt val! Tack! :)

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Houda,

    Juristprogrammet på högskoIenivå kräver för särskiId behörighet godkända betyg i SamhäIIskunskap 1b och Historia 1b. De två kurser Iäses som ObIigatoriska på aIIa inriktningar på SamhäIIsvet.programmet. För PsykoIogprogrammet och PoIisutbiIdningen krävs det inte heIIer att man Iäser på någon specieII inriktning, utan aIIa inriktningar på SamhäIIsvet.programmet ger behörighet (om man får godkända betyg på kurserna och får Examensbevis).

    Du går gärna kika på yrkespresentationer på www.framtid.se - t.ex Brottsförebyg.samordn.>>, Jurist >>, KriminoIog>>, KriminaItekniker>>.

    HäIsningar

    DanieI SYV

    • : Så oavsett vilken inriktning man väljer så kan man fortfarande studera juristprogrammet?
    • Julia : ja! om man får godkända betyg och bIir Behörig! Sedan måste man också ha höga betyg eIIer högt resuItat på HögskoIeprovet, annars kommer man inte att konkurrera in sig på utbiIdningen.