Liselotte SYV på GymnasieGuiden

     Hej Dodo!

    Du kan t.ex läsa programmet i Life Science som finns på Umeå Universitet.

    Liknande program kan finnas på andra universitet/högskolor också.

    Om du väljer "öppen ingång" till kandidatrprogrammet, läser alla studerande samma kurser under år 1 och ofta även under år 2 men sedan kan du - välja läsa kemi under sista året - och du tar ut sedan kandidatexamen i kemi.

    Den sakkunnige om området svarade på min fråga så här: om man vill leda projekt då bör man satsa på att bli Forskare. Men om man kan tänka sig utföra de laborationer som forskare bestämmer att man ska göra - då är det bra att satsa på att bli Biomedicinsk analytiker. BMA är en mycket gångbar utbildning och om man vill få jobb direkt efter 3 årsstudier på högskola, är det att läsa till BMA som hen rekommenderar i första hand.

    Det kan bli svårt att få jobb med kandidatexamen i kemi. Många med kandidatexamen i kemi väljer att läsa master (2 år till på heltid) för att försöka få jobb sen.

    Fler tips till dig: boka "student för en dag" på den högskola/universitet där du vill läsa - då kan du vara med under en dag och känna på hur det är att gå på den skolan. Du kommer också träffa studenter som idag läser på utbildningen och kan ställa frågor till dem.

    Du kan också boka tid för ett personligt vägledningssamtal på Central (eller allmän) studievägledningen på högskola/universitet och/eller hos en fakultetsvägledare (eller vägledare på just den institutionen där du sedan vill läsa - eller eventuellt vill läsa, funderar på att söka till).

    Det är ganska så specifika frågor du ställer och det är mycket bra att du gör det. Problemet är att vi på Fråga SYV inte har någon expert på kemi eller biologiutbildningar och vi ställer dina frågor till de sakkunniga. Ibland tar det tid att få svar från de sakkunniga. Det kommer att gå snabbare för dig att få svar, om du ställer frågor till Studievägledare på de institutioner som erbjuder de utbildningar som du är intresserad av - på högskola/universitet.

    Vänliga hälsningar

    L. :)

    Liselotte