jasmin
    hej.

    det är så att jag går mitt sista år på gymnasiet och känner att jag redan mår dåligt över min prestation under åren. är dessutom väldigt fylld av ångest och känner att jag, på något sätt, är vilse. matte har alltid varit mitt svagaste ämne, både i låg och hög stadiet och även nu i gymnasiet. trots det går jag nu mitt tredje år i natur programmet. ska jag vara ärlig så måste jag säga att pga min brist i matte så rasar mina poäng konstant därför att det inte finns någon 'balans': jag har exempelvis E/D i matte kurserna medan jag har A i svenska och engelska och även samhälls ämnena. har A och B i biologi men i kemi D. är 100 på att jag inte kommer in läkarprogrammet/tandläkarprogrammet någon stans med drygt 18.2 i snitt. min fråga är, hur tar jag mig till? vad tycker ni jag ska göra? känner att allt jag kämpat för har varit i onödan pga att jag inte kan 'fixa' poängen till åtminstone 20 pga matte ... jag vill inte redan börja tänka på att jag måste gå komvux för att höja matte kurserna eftersom jag måste vara ärlig mot mig själv och inse att jag aldrig kommer att hamna på C-A i matte och vill helst inte missa första året i högskolan för att jag ligger back med poäng ... finns det en utväg, tro? jag känner att HP inte heller kommer att gå bra (pga matte) men har sökt in iallafall men anser inte att det är min utväg ... och har ärligt talat inga intressen för andra yrken ... drömmen har alltid varit läkare respektive tandläkare.

    tack på förhand.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jasmin,

    Det kan, förutom betyg och högskoleprovet, också finnas möjighet att söka i AU-urvaIsgruppen>>, men det är inte alltid AU-urval finns - det bestämmer varje högskola/universitet inför varje antagningsomgång.

    Jag undrar om du vet att alla som kommer in på utbildningar på högre nivå, ej kommer ut med examen. Det är tuffa utbildningar på läkar- och på tandläkarprogrammen. Jag känner personligen en kille som var tvungen att hoppa av läkarutbildningen efter ca 3 år - han klarade inte av den tuffa utbildningen. Det finns också några exempel på att folk hoppade av tandläkarprogrammet eller blev "avrådda"/avstängda från utbildningen /fick sluta, helt enkelt/ - så att komma in på högskola är bara början.
    Har man inte "fallenhet" för bland annat matte och kemi, kan det bli för tufft på läkar- och tandläkarprogrammet, även om man kommer in.

    Tips som jag kan ge dig är bl a kika på andra yrken - det finns många >>yrken inom Hälsa- och sjukvård, som t.ex Steriltekniker>> - Apotekstekniker>> - Tandtekniker>> - Specialistsjuksköterska>> - Barnmorska>> - Tandsköterska>>

    Vänliga hälsningar

    Julia SYV