Alexandra
    Hej!

    Tror ni man har en chans att komma in på läkarprogrammet på KI med 1,7 i HP?
    Ofta har ju gränsen legat på 1,7, betyder det att man kommer in om man har det eller hur väljs platserna då?

    Tack!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Alexandra!
    jag vet inte om du känner till AU på KI - alternativt urval, som på KI kallas för PIL. Även med hänsyn till att KI beslutat att minska antal platser för PIL, så är det ändå 25% av platserna som planeras att bli tillsatta "den vägen", så sök gärna även i PIL, är mitt råd. Se information på ki.se/alternativt-urval
    Och nu till svar på din fråga - om du har 1.7 som resultat från högskoleprovet och antagningsgränsen som visas brukar ligga på 1.7, kommer du in? Svar jag kan ge: "Förhoppningsvis". Varför kan man inte vara säker?
    Jo, för det första så kan antagningsgränsen gå upp. För det andra att det inte alls är säkert att alla sökande som hade 1.7 på HP kom in vid den antagningsomgången som uppvisar antagningsgräns på "HP: 1.7" - hur är detta möjligt? Jo, tänk dig följande situation som inte alls är ovanlig: alla sökande i HP-urvalet som hade högre resultat från högskoleprovet än 1.7 kom in och det finns en sista plats att tillsätta men det finns flera sökande som alla har exakt samma HP-resultat. En av dem kommer antas, men andra som har samma resultat kommer vara utan utbildningsplats.