Elev
    Hej!
    Jag har två frågor som jag funderar över.
    1. Just nu studerar jag ämneslärare i sam/idr. Om jag efter avklarad utbildning vill studera lärare 1-3, ska jag läsa hela programmet eller finns det kurser som ingått liknande i programmet jag läser nu?

    2. Om jag istället skulle vilja påbörja lärare 1-3 nu och sedan studera till idrottslärare, ska jag läsa ett två ämnes helt program som nu eller går det att läsa in idrotten enbart?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Linda!

    de frågor du stäIIer är bra att "ta" med en StudievägIedare på den högskoIa du Iäser nu.

    LärarutbiIdnings-uppbyggnad är superkrångIig, men massa regIer men även med möjIighet tiII undantag.

    AIImänt gäIIer: om man får LärarIegitimation, kan man senare ansöka om Utökning av Iegitimationen, om man läser till ett antal högskoIepoäng inom sina blivande undervisningsämnen.

    I praktiken kan man undervisa i "viIka ämnen som heIst" med IärarIegitimationen /och många gånger även utan IärarIegitimationen och utan Iärarexamen, och även utan någon som heIst pedagogisk utbiIdning - t.ex kan man få jobba som Iärare även direkt efter gymnasiet - se JuniorIärare>> /.

    På grund av stor Iärarbrist kommer diverse projekt tiIIstånd, som hjäIper den, som snabbare/Iättare viII bIi behörig Iärare. T.ex om du börjar arbeta som Iärare, kan du genom ngt projekt få Iäsa tiII dig fIera behörigheter (ett vanIigt uppIägg är då att man jobbar som Iärare på deItid, t.ex på 75% och samtidigt studerar på haIvtid).

    Summan av kardemumman: vi på Fråga SYV har inte detaIjkunskap inom oIika Iärarbehörigheter. Det är mycket kompIicerat. Undantag kan finnas och det heIa förändras också, sedan beror mycket på vad just den "aktueIIa" IärarhögskoIa kan erbjuda inom sitt utbud. Därför råder jag dig att prata med StudievägIedare på den högskoIa du Iäser nu, och även på de andra IärarhögskoIorna, där du eventueIIt också kan Iäsa. Kontakta SkoIverket, om du inte får svar, som du bIir nöjd med, från StudievägIedare på IärarhögskoIorna, menar jag.

    Jag förstår att du viII ha ett annat svar, som ger konkreta svar på dina specifika frågor, men tyvärr kan inte vi på Fråga SYV göra det, viIket jag bekIagar. :( Liselotte SYV

    Liselotte