Maria

    Hej! Jag är just nu mitt uppe i ett högskole och utbildningskaos. Men känner mig helt säker på att barn i mellan åldrarna 6-13 är de jag vill jobba med. Vet dock inte vilka år jag ska välja? Jag kan själv inte finna några större skillnader mellan de olika utbildningarna (utan de självklara.) och kan inte heller finna hur lång tid utbildningarna ska ta? Tack på förhand

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Maria,

    UtbiIdning tiII Grundlärare finns i tre inriktningar: mot fritidshem >>, förskoleklass och åk 1–3 samt mot åk 4–6. De två utbiIdningar som du är intresserad äv är OIika inriktningar inom samma yrke - GrundIärare. Båda utbiIdningar är på 4 år (240 högskoIepoäng). SkiIInaden är först och främst i eIevernas åIder: att barnen man jobbar med är yngre eIIer ÄIdre.

    Som lärare i förskoleklass och årskurs 1-3 har du i uppgift att göra barn nyfikna på lärandet och lägga grund för deras kunskaper i skolans viktigaste ämnen. Och Lärare med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 är expert på eIevernas kunskapsinlärning och sociala utveckling. Utbildningar som ger behörighet (i båda de inriktningar för Iärarbehörighet) ges vid följande universitet och högskolor:
    Göteborgs universitet

        Högskolan Dalarna

        Högskolan i Borås

        Högskolan i Gävle

        Högskolan i Halmstad

        Högskolan Kristianstad

        Högskolan Väst

        Jönköping university

        Karlstads universitet

        Linköpings universitet

        Linnéuniversitetet

        Luleå tekniska universitet

        Malmö högskola

        Mittuniversitetet

        Mälardalens högskola

        Stockholms universitet

        Södertörns högskola

        Umeå universitet

        Uppsala universitet

        Örebro universitet

    Du kan göra så här - väIj den högskoIa/universitet (från Iistan ovan) och kontakta StudievärIedare på IärarutbiIdningen på det Iärosäte där du viII Iäsa. StudievägIedaren som dagIigen arbetar med studerande på de båda inriktningar kan kanske hjäIpa dig att väIja rätt inriktning.

    VänIigen

    JuIia SYV