Monica
    Jag vill bredda min kompetens till att även undervisa i spanska, vad krävs och hur kan jag läsa till på distans? Är legitimerad grundskollärare i bild och engelska med 23 års yrkeserfarenhet.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Monica,

    idag är det följande lärosäten som har examinationsrätt för Grundskolelärare i Spanska:

    Det absolut bästa är att ta kontakt med Studievägledare på de lärosäten (se listan ovan) som har examinationsrätt i just det aktueIIa ämnet. För att det kan finnas lokala projekt för redan verksamma lärare och diverse undantag.

    Som regel skulle du behöva läsa minst 90 högskolepoäng (3 terminer på heltid) spanska och sedan ansöka hos Skolverket om att utöka din lärarlegitimation, om inte Skolverket ändrar reglerna under tiden...

    Se även info på Skolverkets hemsida om Lärarlyftet>>

    men det är för lärare som redan undervisar trots att de saknar behörighet. Vet inte om det skulle gå att delta även om du t.ex inte redan undervisar i just Spanska (eller så kanske du undervisar i spanska redan? :).

    SkoIverket brukar svara att rektorer på skolorna är mycket välinsatta i hur man som verksam lärare får behörighet och tipsar om att prata med "sin rektor" i första hand.

    Det kan jag också rekommendera - att prata med rektor, för att t.ex försöka få läsa på arbetstid (i alla fall på "deltid" på arbetstid)... t.ex kan du föreslå att i falI du är anställd på heltid, undervisar på 75% men behåller din heltidslön och samtidigt läser på 50% (på så sätt läser du halva utbildningen på din fritid och andra halvan - på arbetstid med lön). Fråga facket, om du är medlem, om de kan hjälpa till att förhandla om sådana eller andra (förmånliga för dig) villkor.

    Om du inte kan gå ner i undervisningstimmar, kanske kan arbetsgivare bjuda på kurslitteratur, resor till obligatoriska träffar/tentor eller på ngt. annat som "hör utbildningen till".

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA