Victor
    Hej,
    Jag har tidigare läst matte A-D, fysik A-B och Kemi A på gymnasiet för 5 år sedan. Jag vill nu fräscha upp mina kunskaper inför framtida studier på högskolenivå genom att läsa ett basår.
    Är det möjligt för mig att få studiemedel/lån från CSN för detta?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Victor,

    med ett "basår" - menar du ett år på högskolenivå eller ett kurspaket på komvux? Båda kan kallas för ett basår.

    CSN gör egna bedömningar; och beslutet kan baseras t.ex på uppgifter om att personen har skulder till CSN (obetalda tidigare studieskulder).

    En annan orsak till avslag kan t.ex vara att personen har rean använt alla sina "gymnasieveckor".

    Fräscha upp kunskaper kan man även genom självstudier.

    En annan sak som jag tänker på:
    för att kunna ha rätt till studiemedel måste man först bli antagen till utbildningen.

    Och komvux är inte så "pigga" på att ta in på kurser i fall man redan har godkänt betyg i samma kurs.

    Ang. basår på högskolenivå - så är det varje högskola/universitet som bestämmer över "förutbildningen" som basåren utgör... och vissa högskolor tar inte in personer som redan har godkända betyg; andra, som t.ex Chalmers (som är en privat högskola) "bryr sig inte om" i fall man har godkända betyg i samma kurser eller inte.
    Vad jag försöker säga är_ det är inte säkert du kommer in på utbildning där du ska kunna läsa om kurser som du redan har godkända betyg i.

    Men tillbaka till din fråga:
    det är ovanligt att man "läser om", dvs läser samma kurser där man redan har godkända betyg i, därför finns det inga "skrivna regler" om det /eftersom det är "inte meningen" att man ska läsa om redan godkända kurser/ - därför svarar handläggare på CSN att man får göra ansökan och "vi får se..."... det är det svar vi fick när vi ställde den frågan sist.

    Du kan själv ringa till CSN och fråga. Återkom gärna och berätta vad du får för svar. Just nu, undeer semestertiderna - fram till första veckan i augusti är CSN´s tel tider kortare än vanligt, nu är teltid kl.9-15 och tel.nr är 0771-276 000.

    Bästa hälsningar & lycka till!

    ANNA

    • : Tack för svaret Anna!
    • : Jag har blivit antagen till Tekniskt Basår vid KTH i Stockholm. Anledningen till varför jag läser det är just för att jag vill fräscha upp mina kunskaper, samt få en mjukstart in i universitetslivet. När man läser basåret så finns det såkallade garantiplatser till universitetets "riktiga" program (det är inte en garanterad plats, även om namnet antyder det). Det är däremot en extra väg in till det program jag senare vill läsa.
    • Julia : Jag tror du får studiemedel för dina studier på basåret. Men det är CSN som bestämmer.
    • : Tack för svaren, jag ska ringa CSN imorgon och se vad de säger!
    • Anna : Lycka till! Vi håller tummarna för dig!
    Läs alla kommentarer