Mimmi
    Hej! Läste steg danska 1-3 på gymnasiet behöver nu läsa steg 4 för att få meritpoäng så att jag kan komma in på min drömutbildning (kommer inte in utan den kursen då den kräver alla mattekurser). Har ringt runt till ett flertal kommuner, pratat med SYV i Lund osv utan framgång, för det är ingen som har danska steg 4. Är så arg och ledsen, känner mig så hjälplös i det här. Ska hela min framtid sättas på spel för att det inte finns danska steg 4. Finns det något som ni vet med er jag kan göra? Jag kan studera danska i Kiruna om det nu skulle vara så

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Mimmi,

    har du frågat på den gymnasieskola där du läste danska? Om de erbjöd danska 3 för några år sedan, kanske de kommer att nästa läsår erbjuda danska 4?

    Annars så tänker jag på meritpoäng>> för matematik. Om det för "din högskoleutbildning" krävs matte 4 för behörighet, får du 1.0 i merit för Matematik 5.

    Vi kan fråga runt och i fall vi får "napp" hör vi genas av oss. Mer än det kan vi inte göra, tyvärr. :(

    Jag förstår att du är arg och ledsen. Vet bara inte hur vi kan hjälpa dig mer än att ge råd att satsa på Högskoleprovet eller få meritpoäng för Matematik 5!

    Vänligen

    SYV

    Jo, ang. "läsa danska" så är du för gammal för ungdomsgymnasiet; att komvux erbjuder läsa danska tror inte jag på. Det är i så fall så att du behöver skaffa sig kunskaper på egen hand och söka var du kan göra Prövning i Danska 4.

    Undervisning kanske du kan få på en privat skola, där du får betala för undervisning. Men där får du inte betyg. Betyg måste du i så fall få genom Prövning. "Krukset" blir att hitta var man kan göra Prövning i danska 4.

    • : TUSEN TACK för snabbt svar! Att matematik ger 1.0 i merit när matematik 4 krävs hade jag ingen aning om. Du höjde verkligen mina förhoppningar till tusen. Tack!!
    • Anna : Japp, om matte 4 krävs för behörighet, ger Matematik 5 - 1.0 i merit. Matematik Specialisering ger 0.5 i merit och till Matematik specialisering är man behörig med godkänt betyg i matte 4. Man kan läsa antingen matte 5 eller två kurser matematik specialisering /det finns flera olika kurser matte specialisering och varje - vid godkänt betyg - ger 0.5 i merit/ men max merit inom matte är 1,5.
    • SYV-besökare : Reglerna för meritpoäng för dig med Examensbevis - se på https://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser
    • : Vad skönt att höra att jag har flera valmöjligheter! Tack så mycket, guld värt!
    • SYV-besökare : Jag tror det är betydligt lättare att få läsa matte 5 eller två kurser matte specialisering på komvux än Danska 4.
    • : Ja precis, det blir antingen matematik 5 eller två specialiseringskurser
    • Anna : Lycka till! Vi håller tummarna för dig!
    Läs alla kommentarer