Josephine

    Hejsan! Jag går samhällsprogrammet, årskurs 1 på gymnasiet & har ett nyfunnet intresse för programmering & IT, något jag inte hade vid gymnasievalet. Jag kommer högst sannolikt läsa psykologi på universitetet, men vill samtidigt också läsa fristående kurser inom IT. Vilka tillvalskurser är bra att ta nu i gymnasiet? Med tanke på att jag går samhällslinjen. Strävar inte efter att bli civilingenör eller liknande, men vill ha möjlighet att få jobb som t ex IT-konsult. Är detta möjligt? Mvh!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    >>yrke/it-konsult

    är under en ständig förändring eftersom hela IT-branschen är under snabb utveckling - därför är det svårt att säga vilka krav som kommer att ställas om några år.

    Mitt råd är att du försöker läsa så mycket matte och programmering som din gymnasieskola kan erbjuda och att du också lär fig programmera på egen hand, genom självstudier.

    Matte 2 är En obligatorisk kurs på samhällspr. Läs matte 3b och även matte 4 om du kan.

    Det finns planer på att införa Programmering på alla gymnasieprogram som valbar möjlighet, oavsett gymnasieprogram men det är tveksamt man hinner genomföra det innan du slutar på gymnasiet.

    Det är därför tyvärr möjligt att du får svar på din skola att det ej finns mäjlighet att erbjuda programmeringskurser /de är ju inte obligatoriska på ditt program/. Men fråga SYV på din skola och vi hoppas du får ett positivt svar!;)