William080808

    Jag söker till universitet, fysioterapeutprogrammet. Jag har en köplats på 39 i mitt urval. Jag står nu som reserv. Jag kom in på några kurser (30 poöng totalt) och kommer förmodligen börja läsa dessa kurser och söka igen nästa år. Jag tänkte även läsa upp mina betyg i komvux för att öka min chans att komma in nästa gång. Min fråga är finns det någon begränsning på hur mycket komvux kurser man får läsa? Jag tänkte läsa upp 4-5 betyg. Får man läsa komvux samtidigt som man redan läser kurser i universitetet?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    om du har alla betyg godkända (E eller högre betyg) i ditt examensbevis från gymnasiet, blir lösningen som är realistisk, för att höja ditt meritvärde, att göra Prövningar. Du kan göra ansökan till komvux med det är stor risk att du får svar PLATSBRIST eller "hör ej till målgruppen"; detta för att komvux får Ej bereda plats på utbildning där hen som söker utbildningsplats redan har kunskaper som utbildningen "avser att ge". Har man godkänt betyg, så han man ju de "kunskaper som kursen avser att ge".
    Att höja från redan godkända betyg kallas att "konkurrenskomplettera". Komvux har inte resurser att bereda plats för konkurrenskomplettering och egentligen inte ens får bereda plats för det ändamålet. Så, den realistiska vägen (som jag ser det utifrån min kunskap och min erfarenhet som SYV) ligger antingen via prövningar eller via högskoleprovet. Med resultat från högskoleprovet prövas du i HP-urvalet. Vad gäller prövningar, läs gärna på https://www.fragasyv.se/info/provning
    Annars, så finns det inte några formella förbud mot att läsa på komvux och samtidigt läsa inom någon annan skolform men... komvux får ge plats på kurserna endast om man både saknar de kunskaper som utbildning avser att ge + att hen som söker även har förutsättningar att klara av studierna. Och det är en bedömning som görs, finns inte någon fullständig (allmän) lista på vad det är för förutsättningar men exempel är följande: komvux ger, som regel, inte plats på kurser som överstiger heltidsstudier för att den allmänna uppfattningen är att studier på mer än heltid kan leda till misslyckanden både i form av underkända betyg + den studerande kan också överanstränga sig och bli "utbränd". Så, om komvux får reda på att du läser på heltid inom en annan skolform, så är det rimligt att gissa att komvux gör bedömning att du inte har förutsättningar att klara av ännu fler studier... men, din ansökan kommer troligtvis att avslås i vilket fall (om du har godkända betyg i de kurserna som du vill läsa på komvux).

    Studie- och yrkesvägledare