lina
    Hej,
    Jag är en tjej som går andra ring på estetiska programmet. Individuellt val ( 200p) ingår i mitt program, där jag har tänkt att läsa matte 2b och naturkunskap 2b. Anledningen till varför jag har valt att läsa dem kurser är för att jag vill läsa vidare till sjuksköterska linjen och dem kurser krävs som särskild behörighet till utbildningen. Jag läser samtidigt moderna språk steg 3 och 4 som utökade kurser. Nu är min fråga så om jag väljer att läsa moderna språk steg 3 och 4 som Individuellt val (200p) och jag låter matte 2b och naturkunskap 2b räknas som utökade kurser, är det bra? Med tanke på att jag har högre betyg i de moderna språk kurser. skulle du rekommendera mig att göra så? Om jag väljer att göra så är jag då fortfarande behörig till sjuksköterska linjen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lina!

    Kursen i Naturkunskap heter Nk2 (utan några bokstäver efter den)... :)

    Jag förstår din fråga och jag förstår varför du vill göra så som du vill göra och det är kanske ett bra "taktiskt drag" - men bara i fall du söker utbildningar där Matte 2 och Naturkunskap 2 ej krävs för behörighet. För att utökade kurser räknas in i Jämförelsetal i två fall:

    1) om de ger Meritpoäng

    eller

    2) om de krävs för behörighet.

    Godkända betyg i Moderna språk 3 och 4 kommer att ge dig Meritpoäng. Naturkunskap 2 och Matte 2 (i ditt fall 2b) - krävs för behörighet till utbildning till Sjuksköterska och kommer av den anledningen ändå räknas in i ditt jämförelsetal, även om de är "utökade" (markerade med U i ditt Examensbevis).

    Men om du skulle söka till en utbildning, till vilken matte 2 och naturkunskap 2 ej krävs - då blir det så att Matte 2 ger meritpoäng (o.5) om matte ej krävs för Särskild behörighet /men ej om du redan genom andra kurser redan uppnår max i merit/ - då räkans inte betyg i Matte 2 in i ditt jämförelsetal.

    Sammanfattning;

    vid ansökan till Sjuksköterskeprogrammet kommer det ej spela någon roll om Moderna språk 3, 4 eller om Matte 2b och Naturkunskap 2 är markerade som "utökade" men om du söker en annan utbildning där Naturkunskap 2 och/eller Matte 2 ej krävs för Särskild behörighet, kan du "vinna" i högre meritvärde pga de U-kurserna räknas inte in i ditt jämförelsetal (om de ej krävs för behörighet till just den utbildningen som du söker just då och ej heller ger meritpoäng).

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA