Linus
    Hej!

    Tar snart studenten. Känner att jag vill börja plugga något direkt, däremot vill jag ännu inte binda mig till ett program i flera års tid. Har funderat på att plugga nationalekonomi som separat kurs till hösten, och sedan eventuellt läsa någon mer kurs eller ta ett sabbatsår och göra GMU eller åka utomlands. Om jag har läst exempelvis nationalekonomi och sedan läser ett program som innehåller den kursen, vad gör jag då den terminen om jag redan läst kursen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Inom programmet är man inte "bunden" - utan du kan hoppa av programmet när som och inom många program finns det valbara kurser.
    Fördelen med programmet är att du vet att du har plats på kurser "framåt" - kurser som ingår i programmet; du kan samtidigt söka andra kurser och även andra program och byta sen. Ex. kan du redan under första terminen söka till andra kurser och andra program och i fall du kommer in - kan du välja att fortsätta på ditt program eller byta till ett annat program eller hoppa av programmet och läsa de kurser du kommer in på.

    Jag tycker det finns stora fördelar att komma in på ett program, om det finns ngt. program du kan tänka dig att läsa. Som sagt, genom att komma in på ett passande program, som du "i värsta fall" kan tänka dig att läsa - i fall du inte kommer in på andra utbildningar längre fram är som att "äta kakan och ha kakan kvar".