Hanna
    Hej,
    Jag går andra året, bild och formgivning på ett gymnasium där jag inte har möjligheten att läsa utökat program. Jag vill efter gymnasiet läsa ett naturvetenskapligt basår, men då krävs matte 3. Eftersom att min skola inte tillåter mig att läsa utökat program så kan jag inte lägga till matte 3 då jag redan har lagt till matte 2, spanska 3 & 4 samt engelska 7, för att få full merit.

    Jag undrar därför hur och om det går att läsa matte 3 på sommaren mellan årskurs 2 och 3 och hur jag går tillväga för att göra det.

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna,

    jag beklagar att behöva ge dig ett svar att det går tyvärr inte göra så som du vill. Du kan inte läsa matte 3 utanför din gymnasieskola.

    VILKET PROGRAM och Inriktning läser du på nu?
    Tips: det kan finnas i vissa städer komma in på Naturvet.basår utan matte 3. Det är på vissa lärosäten som det krävs matte 3, men på många andra räcker det med matte 2.