Tova
    Jag har hittat en jätte rolig gymnasieutbildning, den är inriktning samhälle och jag skulle jätte gärna gå på den. Men efter gymnasiet vill jag studera vidare som veterinär. Jag förstår att ungefär inga utav de ämnen jag behöver ha för att komma in på veterinär utbildningen är med i samhällsprogrammet, alltså NO ämnena. Finns det något sätt man kan läsa till dessa ämnen och möjligtvis läsa mer än 2500 poäng på så sätt och hur skulle det påverka mina andra betyg och min skolgång i sådana fall?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Tova!

    Roligt att du hittade en utbildning som du gärna vill gå!

    Ang. bli behörig till Veterinärprogrammet, se i Programplanen för SA>> du kan läsa matte 3 och 4 samt biologi 1 som programfördjupande kurser. Sedan behöver du även Biologi 2, kemi 2 och fysik 2 fär behörighet till utb. som gör att du kan bli Veterinär>>

    Läsa mer än 2500 poäng, d v s på mer än heltid, tillhör inte elevens rättighet. Det är rektor på programmet som beslutar om du får eller inte. Oftast väntar rektor med att se betygen i åk1, för att besluta om eleven kan klara av att läsa på mer än heltid. Sedan kan svårigheten ligga i att i fall Naturvetenskapsprogrammet inte finns på samma skola, då kanske det inte finns lärare som kan undervisa i kemi, fysik och biologi... och då kan du inte läsa de kurser som inte finns på skolan! :(

    Men även kurser finns och även om du har bra betyg i åk1, så kan rektor ändå säga Nej till att läsa mer än 2500 poäng. Det kostar att ge mer undervisning. Lärarens tid kostar pengar. Skola får inte mer i statsbidrag om de ger mer undervisning än de måste ge, och det är ekonomiskt icke-fördelaktigt att bevilja läsa "utökat", därför säger många skolor Nej. De motiverar det också med att det inte är bra att överanstränga sig och att eleverna bör också ha fritid och hinna vila, umgås med kompisar mm.

    Du kan på förhand fråga på den gymnasieskolan dit du vill söka, om de "i princip" beviljar läsa utökade kurser. Oavsett svar på det, så vet man inte hur det blir med din ansökan. Rektor kan bytas ut och situationen kan ändras, t.ex lärare i fysik kan sluta på skolan och de hittar ingen ny lärare (det är lärarbrist i Sverige idag).

    Om man vill bli säker på att få läsa alla de kurser som krävs till Veterinärprogrammet är det Natur-natur som gäller.

    I alla andra fall, kan det inte garanteras att du får läsa de kurser som krävs.

    Efter gymnasiet kan du söka till Komvux eller göra Prövningar.

    Hälsningar

    Mikael SYV