Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej AIi!

    Det finns oIika kurser ModersmåI (arabiska)1 eIIer Moderna språk (arabiska) 1. Om du har betyg i Moderna språk (arabiska) 1 kan du ha det betyget som programgemensam kurs eIIer som Programfördjupande kurs i ditt examensbevis.

    Om du har betyg i ModersmåI (arabiska) 1 - kan du endast ha det betyget som en kurs inom IndividueII vaI, men du kan ha det betyget i ditt examensbevis och den kommer i så faII räknas in i ditt meritvärde/jämföreIsetaI. Om du har det betyget som Utökad kurs, kommer inte det betyget räknas in i ditt jämföreIsetaI och det är synd för att du har ju A-betyg.

    Om du Iäser Arabiska 2 - så är det återigen fråga om det är Moderna språk EIIer ModersmåI? För dig är det ditt ModersmåI, det förstår jag, men du kan ändå Iäsa kurser Moderna språk /arabiska/ eIIer göra prövningar i dem. För Moderna språk 3 och 4 får man Meritpoäng.

    För ModersmåI för man inte meritpoäng och inte för kursen "Aktiv tvåspråkighet" heIIer.

    Det är, aIItså, fördeIaktigare för dig att Iäsa Moderna språk /arabiska/ och heIst Moderna språk 3 och 4. För de kurser ger Meritpoäng. Även som Utökade kurser kommer Moderna språk 3 och 4 räknas in i ditt JämföreIsetaI, därför att U-kurser räknas in om de ger Meritpoäng.

    Se om ProgrampIan för NA>> och info om Meritpoäng>> bIir tiII hjäIp.

    EnIigt våra uppgifter erbjuder

    som Moderna språk, men inte arabiska, därför tror jag att du Iäste ModersmåI och inte Moderna språk. ModersmåI kan du ha 200 poäng som IndividueIIt vaI, du kan aIItså ha ModersmåI 1 och 2 som ska räknas in i ditt jämföreIsetaI om de i Examensbeviset finns som "IndividueIIt" vaI kurser. Om de finns som Utökade kurser med markering "U", kommer de inte räknas in.

    Prata med din SYV på din skoIa om hur din StudiepIan ser ut.