Lucas
    Hej,

    Det är så här att jag ska i januari göra ett omval. Jag kommer att gå klart detta läsår på den linjen jag går på just nu, och sedan gå om ettan en gång till nästa höst i den nya linjen jag byter till. Jag har hört att om man går om ettan en gång och har minst godkänt betyg i de gymnasiegemensamma ämnena, kommer man då att kunna skippa att läsa om dom kurserna en gång till? Isåfall, hur kan man se till att kurserna inte behöver läsas om? Vem ska man prata med? Sin gamla SYV från 9:an eller någon annan? Undrar även om betygen man får i de programgemensamma ämnena kommer att stå med i slutbetyget i trean trots att man inte kommer läsa de kurserna i den nya linjen jag byter till? Kan man själv välja om de ska stå med eller inte? Hoppas det inte blev för rörigt. Tack

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Lucas,

    betyg gäller "framöver", oavsett vilken skola man fick dem på. Läser man om samma kurs och får högre betyg, då gäller de högre betyget. Läser man om samma kurs och får lägre betyg, då gäller det högre betyget fortfarande. Man kan inte sänka sitt betyg om man läser om samma kurs, bara höja. Oavsett om det är gymnasiegemensamma ämnen, elller andra ämnen/kurser - så gäller satta betyg.

    När en elev läst på ett program och fick några betyg och sedan läser på ett nytt program, så är det många ggr enklare för både eleven och personal på skolan att eleven läser "som om hen inte läste på gymnasiet förut", dvs läser med sin klass - allt som klassen läser. Det är nämligen så här: du har rätt att läsa på heltid. Läser du på gymnasiet på deltid, har du inte rätt till studiebidraget från CSN. Om du nästa år inte går till vissa lektioner (pga du redan har betyg i de kurserna) Iäser du på Deltid (och med det inte har rätt till studiebidraget från CSN).

    En ny skola kan försöka ge dig möjlighet att läsa andra kurser på dina "håltimmar" men det är ofta svårt. Delvis pga de "nya kurser" måsta passa in i ditt schema och också vara intressanta/nyttiga för dig samt att du är "behörig" att läsa dem (exempel - om Matte 5 lektioner passar in i dina håltimmar, men du endast har godkänt betyg i matte 1 ännu... så är det inte så meningsfullt att gå läsa matte 5, där du saknar förkunskaper). Det är, med andra ord, mycket svårt och sällan möjligt att fylla alla dina "håltimmar" med nya kurser, som du inte har läst och vill läsa samt har förkunskaper till.

    I praktiken blir det oftast så att man läser "som vanligt med sin klass". Fördelar för dig är att du har möjlighet att höja betyg i vissa kurser. Skulle du råka få lägre betyg, så har du ändå ditt högre betyg från förra året kvar! Du kan givetvis vägra gå om samma kurser. Konsekvenser blir att du, enligt reglerna, blir av med studiebidraget från CSN (eftersom du läser på heltid). Kräva att din nya skola ger dig "de rätta ersättningskurser" kan du inte göra - för att det är inte genomförbart, praktiskt sett. Någon kurs kan man säkert byta ut, men inte aIIa.

    Du behöver inte prata med SYV på din gamla grundskola om att behålla betyg i kurser som du fick på gymnasiet. Den nya gymnasieskola kommer att få besked om vilka kurser du redan har godkända betyg i. Några av de kurser som du har från din "gamla gymnasieskola" kan du säkert få nytta av på ngt. sätt, men det blir en senare fråga - som blir aktuell tidigast när du blir Antagen på ett nytt program på en ny gymnasieskola.

    Om du blir Antagen på en ny gymnasieskola, kan du boka tid med SYV på den nya skolan och berätta vilka betyg du redan har och diskutera på vilket sätt du kan ha nytta av dem på ditt nya program.

    Jag råder dig att under återstående delen av läsåret 2016-17 försöka skaffa dig så bra kunskaper och så höga betyg i de kurser du läser nu som det är möjligt. Detta för att du ännu inte vet säkert att du bIir Antagen på ett nytt program till hösten 2017 samt att även om du blir antagen, kan du fortfarande ändra dig och stanna på din nuvarande utbildning och fortsätta läsa åk2... om du av någon anledning skulle ändra dig.