Sandra
    Hej! Jag går just nu andra året på Kunskapsgymnasiet (sam/media) tyvärr går det sämre för mig med studierna och jag går knappt dit längre. Det är pga min depression och jag har länge känt att jag inte orkar gå till en skolmiljö då jag känner mig väldigt nere och stressad. Jag har funderat länge på att läsa distans istället då jag kan vara hemma men vet inte hur jag ska göra.

    Jag vet att det finns korrgymnasiet för att läsa distans, men nu har ju halva året gått och jag läser ju andra terminen, får jag då läsa om andra året på distans? Jag vill nog helst läsa humanistiska och jag har läst alla ämnen som ska läsa första året där förutom Naturkunskap 1b för den hade vi inte förens nu i tvåan. Kan jag ändå börja andra året och läsa naturkunskap 1b?

    Nu har jag glömt bort hur man ansöker till nytt gymnasium för det var så längesen jag gjorde det, är det för sent att ansöka? Kan man byta gymnasium redan nu till distans? Eller måste jag vänta tills efter sommaren och gå om tvåan?

    Mvh Sandra

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Sandra! Jag råder dig ta hjälp av kurator på din skola. Eftersom du har en diagnos kan du ha rätt till ganska mycket hjälp. Din kommun kan kanske t o m köpa distansundervisning för dig.

    Korrgymnasiet är mycket populärt och det är stor konkurrens om platser. Jag tror inte det går att söka till korr nu men det är bättre att se på skolans hemsida eller fråga skolans egen personal.

    Jag vill också tipsa om möjlighet att läsa på en folkhögskola, www.folkhogskola.nu

    hälsningar

    mikael SYV

    • : Kan du förklara hur det går till att läsa på en folkhögskola? Måste man läsa om alla ämnen igen? Jag har ju redan fått betyg från första året på mitt gymnasium. Får man fortsätta läsa Svenska 2, Matte2 2b osv? Finns det kurser man får välja att läsa som t.e.x media/journalistik?
    • Milla : Lärarna på folkhögskolor gör bedömning av dina kunskaper. De betyg du fick på gymnasiet spelar inte så stor roll, utan det är Kunskaper som man bygger vidare på. Varje folkhögskola är som ett eget litet företag, så det kan vara rätt olika vad som erbjuds och hur studier går till. Studerande på FHSK får omdöme och inte betyg.