Morgan
    Hejsan! Jag läser just nu tredje året på teknikprogrammet med okej betyg i mina kurser. Min dröm hade vart att läsa civilingenjör inom informationsteknik på KTH. Dock ser det ut som att mina betyg inte räcker till för att komma in. Jag kommer skriva högskoleprovet nu i oktober, men jag tror inte jag kommer få tillräckligt där heller. Kan jag då läsa ett tekniskt basår på KTH, även fast jag är behörig? Som en plan B.

    Om jag får tillräckligt bra resultat från högskoleprovet är det ju inga bekymmer. Men jag skulle inte haft några problem med att läsa ett tekniskt basår, eftersom jag ändå hade fått spendera ett år med att läsa upp mina betyg på komvux. Plus att platsgarantin låter ju supertrevligt. :-)

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Sök i första hand civilingenjörsprogrammet och i andra hand -till tekniskt basår. Jag tycker du har en bra plan. Bra också att du ska göra högskoleprovet i okt., gör HP ännu en gång, på våren, är mitt råd.

    Se dig också om andra utbildningar, på andra lärosäten och/eller ett annat program eller en annan kurs på KTH. Det finns ju tyvärr inte någon garanti på att komma in på basåret heller. Blir det många sökande med höga betyg, kan det tyvärr hända att du inte kommer in. Bra därför om du hittar även på "plan C".... Vad du gör om du inte kommer in på KTH till hösten...

    • : Jag kan alltså läsa basår, fast jag har behörighet.
    • Mikael : Säkert svar kan man få först den 15 mars när ansökan till höstterminen öppnar; fram tills dess kan KTH ändra sig ang antagningsreglerna till basåret ... Varje lärosäte bestämmer själva ang sina basår och basterminer.