Elias
    Gick ut gymnasiet el/automation och pluggar till automationsingenjör dvs yrkeshögskola funderar på om jag under tiden kan läsa till högskolebehörighet om det går på distans efter eget schema, det gäller svenska 2,3 eng 6ev 7 ma 2-4 ,
    fysik 1,2 tror jag

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Elias,

    Sök till komvux - i den kommunen där du är folkbokförd. ofta erbjuder komvux möjlighet att läsa på distans; annars kan det också finnas kvällskurser och/eller "flex" (flexibla studier). Börja med svenska 2 och engelska 6. Sedan behöver du i vilket fall även skaffa dig godkänt betyg i svenska 3.

    Eng 7 krävs inte för behörighet, men ger merit. så den kursen kan du läsa i andra hand. Ang. matte och fysik, så behöver du egentligen "bara" godkänt betyg i matte 4 och i fysik 2, inte i de lägre kurserna. du kan t.ex bedriva självstudier (inom matte finns en mycket bra sajt - www.matteboken.se ) och när du känner att du kan innehåll i matte 4 kursen, kan anmäla dig till prövning, utan att ha läst matte 2, 3 eller 4.

    Om du kommer att hinna/orka läsa vid sidan av dina studier på yrkeshögskola - är det bara du själv som vet. Det finns inte något förbud mot det; men det är viktigt att tänka på att inte överanstränga dig.

    Vänligen

    Julia SYV

    • : går det att få enbart prövning i eng 6 och svenska kurserna
    • Julia : ja, det går att göra prövning i svenska och engelska, men det är fördelaktigare att LÄSA kurser; detta för att du slipper i så fall betala prövningsavgift, 500 kr per prövning + får undervisning. Utan undervisning är det ofta svårare att få godkänt betyg. och det är bra för dig att få HÖGRE BETYG än E, så högt betyg som möjligt - för att betyg i kurser som krävs för Särskild behörighet kommer räknas in i ditt Jämförelsetal, dvs påverkar din möjighet att komma in på högskola/universitet. Att anmäla sig till prövning "hinner du göra sen", t.ex om du inte får plats på komvux. Det finns ingen garanti att få plats på komvux. Det kostar inget att söka till komvux; om du får plats på komvux, kan du alltid lämna Återbud, dvs säga "nej, tack; jag vill inte ha studieplats". Därför är det helt "ofraligt" att göra ansökan till komvux. Så, varför inte ansöka?