Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Vendela!

    Om du är behörig till den utbildningen som du vill söka till och söker den innan 15 april - har du alltid chans att komma in. Antagningsgränsen kan ju gå ner lite också och vi får hoppas på det.

    Förutom Högskoleprovet, så kan det eventuellt finnas en annan väg in - via Alternativ antagning. Det är varje högskola/universitet som själva bestämmer om de ska avsätta ett antal platser till "alternativ antagning" eller inte. Du måste höra med den högskola, som du vill söka till. Om Alternativ antagning äger rum, då får du veta vad du behöver göra för att delta i den: ofta får man skriva den så kallade "Levnadsbeskrivningen" (berätta skriftligt vem du är, varför du vill söka just den utbildningen mm.) och så väljer de ansvariga personer som kallas till intervju - eller flera intervjuer.

    Ännu en möjlighet är att du läser om eller gör Prövningar i de kurser som redan finns i det utbildningsdokumentet som bekräftar att du har gymnasiekompetens.

    Det var givetvis synd att du missade anmäla dig till vårens högskoleprov. Har du ett giltigt resultat på HP? Resultat av HP är giltigt i fem år.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar

    L.

    Liselotte