Elin
    Hej! Jag ska om några månader börja läsa på universitet/högskola, men jag är väldigt rädd för att jag inte ska hinna med att läsa allting då jag är väldigt långsam på att läsa, ibland så tar det mig en timme att läsa tio sidor. Så det jag undrar är hur mycket en vanlig utbildning kräver att man läser inför varje tenta, för jag är redan nu stressad över att jag knappt kommer att sova på 3-7 år då jag måste plugga hela tiden.

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Elin!

    Det finns uppgifter att ca en femtedel (20%) lider av någon form av dyslexi (och att man läser långsammare än "vanligt" är en av dyslexi-varianter). Det finns hjälp att få av en speciallärare. Läser du på gymnasiet idag? prata med kurator på din gymnasieskola och be att få träffa en speciallärare. Om du får Intyg på att du lider av dyslexi, kan du få vissa "förmåner" även på högskola - t.ex kan du eventuellt få längre tid för att skriva dina prov.

    Jag antar att du kommer att läsa på heltid på högskolenivå. Mängd studier är beräknad till "heltid" dvs ca 40 timmar/vecka. Även om du läser långsammare än vanligt - ... kanske du då behöver lägga 50-55 timmar per vecka på dina studier, men du kommer troligtvis att hinna. Din fritid kan bli lidande. Troligtvis blir det svårt för dig att jobba extra vid sidan av dina studier.

    Fundera på om du an ta hjälp av någon kompis eller familjemedlem, någon som kan Läsa högt för dig ur böcker. En del böcker kan finnas upplästa (för synskadade t.ex). Skulle du kunna uppvisa ingyg om Dyslexi, kanske du också kan ta del av de upplästa (inlästa) böckerna. Personer som inte ser så bra (eller inte ser alls) har ju möjlighet att studera (fast de kan inte läsa pga sin synnedsättning). Det är svårt att få tillgång till alla de befintliga hjälpmedel utan Intyg om att du lider av Dyslexi... så mitt råd är att börja "i den ändan" - att göra utredning och få Intyg från en speciallärare.

    Hälsningar

    Mikael SyV

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan, se gärna information på den här sidan>> om att studera på högskola/universitet med funktionsnedsättning (och Dyslexi är också en form av funktionsnedsättning). Det finns alltså hjälp att få, men första steget är att göra utredning och skaffa dig Intyg om Dyslexi.

    Vem kan skriva ut Intyg om Dyslexi? Speciallärare/specialpedagog och legtimerad Logoped kan göra det.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Bästa hälsnigar & lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare