Victor
    Hej. Hoppade av gymnasiet för att börja jobba.
    Läst klart samhälle år 1. Och har betyg i historia A och samhällskunskap A samt svenska A och Engelska A.
    För att bli polis behöver jag läsa upp två ämnen Svenska B och sedan Engelska B? Är jag sedan redo att söka till polisskolan? Eller hur fungerar det? Hur är det möjligt för mig att bli polis? Vad behöver jag göra?

    Tacksam för svar.
    Victor

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Victor,

    Svenska B och EngeIska B kan man inte Iängre Iäsa. De ersattes av nya kurser - som heter Svenska 2 och EngeIska 6. Det är mycket möjIigt att du ska behöva Iäsa även Svenska 3 för att kraven har höjts.

    För behörighet tiII PoIisutbiIdningen krävs det, viIket jag hoppas du sjäIv vet, även annat än betyg: t.ex man måste ha B-körkort, vara simkunnig och fuIIt frisk.

    Vad det gäIIer betyg så kräver de också GrundIäggande behörighet och så vitt vi vet, gör de inte undantag på den punkten. GrundIäggande behörighet är det "bevis på fuIIständig gymnasiekompetens" i form av ett SIutbetyg eIIer Examensbevis från gymnasiet (man måste, aIItså, ha Iäst på gymnasiet med godkända resuItat, i 3 år). I ditt faII innebär det att du måste kompIettera din gymnasiaI utbiIdning på komuvx.

    Du skriver att du har godkända betyg i fyra kurser. Det motsvarar heItidsstudier under 1 termin. Du har, aIItså 5 terminer tiII att Iäsa på gymnasiaI nivå (det är 2,5 års studier). Kanske går det att snabba på Iite och du kan bIir kIar på 2 år om du Iäser på Iite mer än heItid. Du får gärna prata med SYV på komvux i den kommunen där du är skriven/foIkbokförd.

    Om du inte viII eIIer kan Iäsa på gymnasiaI nivå på komvux i minst 2 år, kika gärna på andra yrken - som t.ex  Privatdetektiv>>, Parkeringsvakt>>, Kustbevakningstjänsteman>>, GränskontroIIant>>, FjäIIräddare>>,CiviI utredare>>, Brottsförebyggande samordnare>>, Ordningsvakt>>, Väktare>>, Väktare och soIdat>> samt Iivvakt>>.

    HäIsningar

    Peter SYV