Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Anna!

    Nej, det är inte så att man tar hänsyn till vilka högskolekurser man har läst /eller inte har läst/, utan det är med dina gymnasiala betyg som du söker till program på högskolan (om det är program på Grundnivån, dvs inte Master eller Magister, som kräver tidigare högskolestudier).

    Om det är så att du läser någon eller några kurser (som fristående) som ingår i ett program först & sedan kommer in på ett program, kan du ansöka om tillgodoräknande och hoppa över de kurserna, dvs du behöver inte läsa dem en gång till.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare