Shahed
    Hej nu är det dags för mig att välja gymnasium. Jag personligen är väldigt intresserad av yrket tandhygienist men samtidigt intresserad av linjerna Vård och omsorg och naturvetenskap men problemet är att jag inte är jätte duktig på matte. Därför tror jag att det inte är så smart om jag väljer natur. Har ett par frågor.
    • om jag nu väljer vård och omsorg linjen har jag den behörigheten som behövs för Tandhygienist yrket?
    • om jag inte har den behörigheten, vad behöver jag plugga för extra kurser o exakt vilka ämnen?
    • om jag väljer natur linjen kan jag efter par veckor eller en termin byta till VO linje?
    • om man pluggar natur istället är det mer sannolikt att man kommer in på högskola inom tandhygienist eller det kvittar, alltså både leder till tandhygienist högskola?
    Är väldigt tacksam för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Shahed,

    jag rekommenderar i första hand Vård- och omsorgsprogrammet och jag tänker så här: för behörighet tiII utbiIdningen på högskoIa som Ieder tiII att man kan jobba som Tandhygienist - krävs det att man har godkända betyg i Matematik 2a eIIer 2b eIIer 2c, Naturkunskap 2 och i Samhällskunskap 1b /eIIer två kurser SamhäIIskunskap 1a1+1a2/.

    Och se nu i ProgrampIanen för VO >> och du ser att SamhäIIskunskap 1a1 och 1a2 Iäser man som ObIigatoriska kurser. Matematik 2a får man ta som Programfördjupande kurs. Naturkunskap 2 får man behörighet i genom "ersättningsmöjIighet" - man Iäser kurser på VO som i faII man får godkända betyg i dem behöver i så faII inte Iäsa Naturkunskap 2.

    På så sätt bIir man behörig tiII TandhygienistutbiIdningen. Man måste dock också säga på skoIan att man viII Iäsa kurser för GrundIäggande behörighet:

    Det är Iättare att få högre betyg i VO, jämfört med Naturvetenskapsprogrammet - inte minst med tanke på att man Iäser Iättare spår i matte.

    Så jag "röstar" på Vård- och omsorgsprogrammet>>!

    Bästa häIsningar

    ANNA

    FörkIaring angående ersättningsmöjIighet:
    om man har examensbevis från Vård- och omsorgsprogrammet med godkdända betyg i kurserna Naturkunskap 1a1, Hälsopedagogik, Medicin 1 och Etik och människans livsvillkor - då har man behörighet = godkänt betyg i Naturkunskap 2.

    AIIa de kurser Iäses på Vård- och omsorgsprogrammet. Om du får godkända betyg i dem, behöver du i så faII inte betyg i Naturkunskap 2.