Hej Lina!
    Att läsa utökade kurser är inte en generell rättighet.
    Det som gymnasieskolan är skyldig till - är att erbjuda 2500 poäng för att eleven ska kunna få ut Examensbevis.
    Alla utökade kurser kan Rektor bevilja men kan också säga Nej till.
    Oftast är det så här:
    - vissa skolor säger direkt Nej till att bevilja utökat
    - andra skolor säger att i fall eleven visar att hen klarar av kurser under åk1 med goda resultat, då kan frågan diskuteras vidare och att rektor kan i så fall eventuellt bevilja läsa utökat
    - och så finns det några få skolor som på förhand lovar att man får läsa mycket utökat, om man så önskar.

    Fördelar med att kunna läsa utökat - vet du redan vilka de är (att man kan lära sig mer & få betyg i fler kurser).
    Nackdelar för skolan är att det kostar mer att ge mer undervisning (bl a i lärartid).
    Nackdelar för eleven är att hen får läsa på mer än heltid och riskerar få lägre betyg i kurserna och ev. även bli trött och i vissa fall även utbränd.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig i din studieplanering!
    Hör av dig igen om något är fortfarande oklart eller om du kommer på nya frågor.
    ANNA